2015

2015. Vilket år det har varit… och inte varit. När jag tänker tillbaka på vad som har hänt så känns det som ett mellanår. Som att jag inte tagit mig framåt, eller gjort särskilt mycket som verkligen satt sina spår i minnen eller förändringar. Ändå vet jag att det har hänt mycket i mig och runt mig.

Året började med praktiken och allt vad den innebar… Och det var en hel del. Jag förstod det nog inte då, och gör det nog knappast än. Omvälvande, utmanande, tankeväckande, roligt, irriterande, omskakande, lättare-och-svårare-än-väntat. Men kanske framför allt en insikt om hur dåligt mitt självförtroende och min förmåga att berömma mig själv fortfarande är. Jag märkte det då och det gjorde inte att det blev bättre. Tror det är mycket på grund av detta som de där spåren och minnena saknas, det ligger som ett filter över hela året, som suddar ut höjdpunkterna.

[Blogginlägg där jag granskar detta filter: 1, 2, 3]

Höjdpunkterna under våren, som inte riktigt står ut när jag blickar tillbaka över året som helhet, men som lyser starkt när jag tänker på dem, har varit många. Under våren prat-, film- och spelkvällar med Emma, Alex och andra (inte lika ofta, men lika värdefullt), påsk i Hjärtin, stunder med bokgruppen och klassen, kvällar hos Therese och Björn, bra böcker, filmer, tv-serier och upptäckten av skattkammaren som är YouTube.

Några favoriter:
Zoella, ThatcherJoe, RayaWasHere,
FunForLouis, DanIsNotOnFireNiomiSmart, LaciGreen,
WillDarbyshire, JacksGap, LadieDottie

Sedan kom sommaren. Med två underbart fina bröllop på lika många veckor, med ungdomsböcker som på något sätt var precis vad jag behövde,  med Stockholmsresa med mamma, mostrar och kusiner, med mysig midsommar i Högheden, med härliga dagar och kvällar på stugan, med tältning på Knöppeln och med jobb som funkade bra och kändes lättsamt. Med mer bra böcker, med volleyboll, med bad och med Storforsen-Sjulnäs på Emmas födelsedag, med tältning på Kluntarna och en underbar sol-hav-och-klippor-dag, med överraskande norrsken, med blåbärsplockning och med fjällvandring i fantastiskt väder med hela familjen.

Och med årets starkast lysande höjdpunkt, en regnig roadtrip till Narvik och tillbaka. Jag kan inte förklara varför den var så bra, men den var bra. Då, om någon gång under hela 2015 var jag jag, och totalt nöjd med och stolt över det. Alla tre dagarna. Hela tiden.

Hösten. Flytta hem och vara så glad över det, men ändå lite ledsen i ögat över att lämna Umeå. Har varit bra stunder där också trots allt. Många bra stunder. Många fina minnen. Jag har vuxit mycket, trots att det inte alltid känns så. Jag är glad och stolt över det. Men. Flytta hem. Examensarbete. Fjällvandring med Disneylåtar på högsta volym. Några vändor till Christinaskolan. Mer examensarbete. Nytändning kring ”vad som händer i världen” med #GlobalGoals och krönika på P-Town. Skruvat i bilen med Martin. Morgonpromenader och yoga. Bokgrupp och övernattning i Ö-vik. Mammas 50-årskalas.

Sedan en ny dipp. En vad-händer-med-världen-vad-kan-jag-göra-varför-gör-jag-inte-mer-vad-är-tillräckligt-vad-spelar-någon-roll-dipp… och en som höll i sig, ordentligt. Som sitter i fortfarande och som kryper i kroppen på mig. Men som också får mig att blicka framåt och att vilja skapa något nytt.

[Blogginlägg som speglar denna dipp, och framåtblick]

November var vik i Holmsund i slutfasen av examensarbetet och inneboende hos Therese och Björn. En stressig med bra period, mycket tack vare dem. Kaos i huvudet några dagar när jag i princip blev erbjuden jobb. Examensarbetet blev färdigt och lyckat, men inte heller det blev den höjdpunkt det hade kunnat vara. December blev bussåkande, inneboende hos Therese och Björn och hos Elin, alla traditionella adventsfiranden och både minikriser och minijubel inblandat i det. Många fina stunder med nära och kära.

När jag blickar tillbaka över 2015 är det mesta bra. Riktigt bra. Men det där filtret gör det mindre tydligt hur bra det har varit. Det är när det försvunnit som det varit riktigt, riktigt bra. Jag har många mål för nästa år, men kanske framför allt ett. 2016 ska jag skapa ett annat filter. Ett annat sätt att betrakta mig själv och min vardag. Ett som gör mig och min vardag rättvisa, och som ger energi istället för att ta.

8260d1caf07fdbb0a117a11086926b2a

2016. Starten på något nytt. Sällan har ett årsskifte varit just så mycket starten på något nytt. Det är upp till mig nu. Det suger till i magen när jag tänker på det. Nervös och otålig. Bävar och längtar.

Vad ska jag sammanfatta om ett år…?

 

Kommentera

