VEMS FRAMTID?

Jonna Jinton diskuterar, utifrån ett Edit:Dirawi-program, huruvida landsbygden är framtiden eller död misär och hon frågar vad vi som läser tänker kring denna fråga.

Jag tänker som hon. Landsbygden är framtiden.

Inte bara landsbygden. Städerna också. Inte landsbygden precis som den ser ut idag. Inte städerna som de ser ut idag heller. Men den framtid som kommer kan inte bygga på att alla människor samlas på vissa punkter, och lämnar stora ytor öde.

Jag gillar öde. Jag vill att det ska finnas stora orörda ytor. Platser utan människor. Men vi behöver mellanlägena också, variationen. Stora städer, små städer, större orter, mindre orter, stora byar, små byar och samlingarna av hus utanför de små byarna, de som en nästan bara hittar om en vet att de finns där. Och de ensamma husen bortanför dessa.

Vi behöver de olika typerna av samlingar av människor, för att olika människor mår bra av olika miljöer. Men också för att de olika miljöerna skapar olika förutsättningar och fyller olika funktioner. Vi behöver även samarbete mellan de olika miljöerna. Insikt om de andras värde istället för rynkade ögonbryn. Möjligheten att välja var du vill bo, var du mår bäst och var du fyller din funktion. Möjligheten att kombinera olika miljöer. Skapa den typ av jord du blomstrar. För att du ska kunna hjälpa andra, och planeten att göra detsamma.

IMG_3740

IMG_3784

IMG_3845

IMG_3956

IMG_3930

Jonna Jinton, UnderbaraClara, The House on an Irish Hillside, Wild, Skogsliv vid Walden, Norrland, Lilla huset på prärien, Dr Quinn, min uppväxt, nära och kära. Jag vet var jag hör hemma. Landsbygden är min framtid. Men både jag och andra behöver arbeta för att den ska kunna vara det. Hur den ska kunna vara det är upp till oss. På samma sätt som hur städerna ska kunna vara någon annans framtid. Det är inte heller självklart.

Jag har många fler tankar kring detta. Så många. Men dessa var de som ville höras denna gång.

Så… to be continued…

Kommentera

