INGEN ANNAN, ALLA ANDRA, JAG

Just nu fascineras jag av, och fastnar vid, ordet autenticitet. Kanske för att det just nu är svårt för mig att värdesätta just det hos mig själv.

Jag märker att jag blir avundsjuk på andra, som gör roliga, viktiga, spännande saker. Avundsjuk, för att jag inte klarar av att imponeras och inspireras. För att jag jämför oss och märker att jag själv inte gör de roliga, viktiga, spännande saker som andra gör. Det är orättvist mot både dem och mig. Det skapar negativ energi som överhuvudtaget inte gör någon nytta. Som bara förstör. Jag vill imponeras och inspireras istället, för det tillför något, till både dem och mig.

För att jag ska klara av att styra om avundsjukan, så behöver jag veta vad jag faktiskt vill göra. För allt som imponerar och inspirerar är inte sådant jag faktiskt vill göra. Autenticitet. Kan jag skilja mellan mig själv och alla andra – och veta att olika saker har olika värde för olika personer, och olika personer olika uppdrag – så kan jag glädjas helhjärtat för andra, istället för att använda dem som måttbrädor för min egen prestation.

Och samtidigt, det här:

the idea of ‘you can’t love others if you don’t love yourself.’
At first this can sound self-absorbed. But it’s not. True love can only come from abundance, not from lack. All else is a transaction.

If you are motivated by insecurity and self hatred or embarrassment, you use your relationships to heal those wounds. You look to attention, attraction, and distraction as a way to fix yourself. You are always aware of how you’re coming across, and dragging behind you the fear of being left out, forgotten, or annoying.
You are often offended.

We talked about how the most loving people we know are so comfortable in their own skin that the attention they give and love they share is totally free of strings and baited traps. You’ll find these people rarely get their feelings hurt because they aren’t worried how they’re coming across or how they’re being treated, they’re too busy being interested in everyone and everything else.

Beundran istället för avundsjuka, inspiration istället för självkritik. Autenticitet. Ingen annan är jag. Jag vill inte vara någon annan.

One thought on “INGEN ANNAN, ALLA ANDRA, JAG

  1. Pingback: 2015 |

Kommentera

