NÄSTA STEG

Nu sitter jag här. Ska bara dammsuga, skura och bära ut det sista. Sen ska jag lämna nycklarna till kvartersvärden. Och flytta. Hem.

Fyra år har jag bott i Umeå. Mest har det varit jobbigt, men när jag tänker tillbaka på tiden här har den mest varit bra. Tänk att tiden gör så. Suddar ut det dåliga och låter en minnas det som varit bra. Det som gjort en glad. Det som gjort att en växt. Det som gjort att jag inte är samma person nu som för fyra år sedan, men ändå så lik mig själv. Tänk att tiden går snabbt och sakta på samma gång. Att denna stund känts så långt borta så länge, och nu helt plötsligt är här.

Nej, jag är inte helt färdigt med min utbildning än. Fyra år räcker inte, det handlar om fyra-och-ett-halvt. Men jag gör resten hemifrån, och åker hit när jag behöver. Bor hos nära och kära istället för själv. Jag flyttar hem nu. Åker hem för att jag behöver.

Hem till mamma och pappa och mina bröder. Och det känns bra. Hem till stugan som varit hemma i fyra somrar nu. Och det känns bra. Hem till så många av mina vänner, som fortfarande finns där eller finns där igen. Hem till välbekanta stigar, skogar och utflyktsmål. Hem till lugnet. Och hem till nya äventyr. Det känns så bra.

Tack vare tiden och minnena så känns det vemodigt också. Det har varit bättre här än jag ofta förstått. Jag har lärt mig mer här än jag ofta förstått. Jag kommer sakna att vara här. Jag kommer sakna många som jag träffat här och som blir kvar här. Men jag längtar vidare, till nästa steg. Och jag känner

Det känns bra.

(Och lite nervöst…)

Kommentera

