VI

Såg Avatar i början av sommaren och när filmen tog slut var det så mycket, SÅ mycket tankar som snurrade i skallen. Känslor som stormade. Jag gick ut på bryggan och bara satt, tittade och kände. Sen skrev jag detta:

”There’s no green. They’ve killed their mother.” Det gör så ont. I mig. I hela mig. Det gör så ont. Vad håller vi på med? Och varför? För det känns som att det är vi. Jag vet inte varför jag inte kan separera och sätta i perspektiv så att det väcker ilska mot ”andra”. Det känns som att det är vi. Som att vi alla hör ihop även i det negativa. Det är något vi har skapat. När jag kan separera så blir det på ett sådant sätt att vi är ”de andra” – de jag känner ilska gentemot. Vi människor, som är en del av allt, men låtsas som att vi inte är det. Gör oss blinda för verkligheten och förstör den tills vi förstör oss själva med den. Vi i väst, som i någon sorts ironins lotteri lyckades skapa ett ”försprång” som på något sätt låtit oss putta undan allt och alla som stått i vägen för ytterligare, tydligen livsviktiga, ”förbättringar”. På något sätt känner jag mig så i detta, så född med ett arv av allt som varit och blivit, att de känns som vi.

Och vem skulle jag vara arg på om jag skulle välja min fiende? Alla är vi formade, av andra människor och av omständigheter. Så mycket är beroende av någon sorts slump, eller öde? Alla föds oskyldiga, med samma, men så fruktansvärt olika förutsättningar. Alla är sårbara när de sover. Alla rädda. Alla har sina svaga punkter, och bygger sitt försvar mot något.

Jag tror att vi, på riktigt, måste göra saker och ting tillsammans. Vi är tillsammans, oavsett vi ser det eller ej. Delar av ett helt, oavsett vad vi vill kalla det. Vi behöver inte, kan inte, bekämpa varandra. Det är så vi utplånar oss själva.

Vad betyder detta?

Jag vet inte.

Men det känns som att det betyder allt.

Kommentera

