TRE ÅR IDAG

Jag låg i soffan i vårt vardagsrum igår, efter att ha sett en tankeväckande och inspirerande film, och tänkte tillbaka till ett annat tillfälle då jag låg där, i samma soffa, och tänkte och tänkte och tänkte, som följd av en annan film. Och jag undrade hur länge sedan det var. Nästan tre år, det kunde jag snabbt räkna ut tack vare filmens titel, men exakt hur länge. Jag bestämde mig för att kolla upp det och det var på dagen tre år sedan. Inte sedan jag låg där i soffan och tänkte, men sedan filmen kom ut.

Jag minns det så tydligt. Jag upptäckte den tidigt tack vare dem jag följer på sociala medier. Jag delade snabbt och när jag kom till skolan märkte jag att några fler delat. Och sedan några fler, och några fler, och några fler. Idag – tre år senare har filmen visats över hundra miljoner gånger!

Och så kom kritiken.

Den satte sig hårt. Jag låg där i soffan och tänkte. Vem kan man lita på? Varför är det så lätt att tvivla och så svårt att tro det bästa om någon? Vad betyder det att det finns brister i filmen? Att man inte kan lita på den, eller bara att man behöver leta mer information själv? Vem är ansvarig för att jag får ”hela bilden”? Varför rapporterar nyheterna som de gör om detta? Vad kan vi egentligen göra? Hur kan vi leva som om ingenting händer när sådant här händer på så många platser i världen?

Jag låg där i soffan och tänkte, och tänkte, och tänkte. Det landade i tillit. Till dem som jag följt under lång tid och till min egen människosyn. Jag bestämde mig för att ha tillit. Och även om jag inte engagerat mig så som jag önskat att jag gjort så har det valet och det som det gav mig tillgång till förändrat mig totalt.

Tre år idag sedan den filmen. Men det finns så många fler, och det är det som är det viktigaste för mig. Inte just den filmen, utan andan och drivet hos dessa personer. Jag vill vara så. Jag vill att vi ska vara så.

Här är några filmer till:

Och, så klart, Fourth Estate

Kommentera

