JAG, DEL TVÅ

tumblr_mi8rfbIF0M1qzl7pko1_1280Så ofta, och ännu oftare på senare tid, känns det som att hela världen ryms i mitt huvud. Som att den alltid är där, men att jag lyckas glömma bort den ibland. Och sen gör den sig påmind och det blir fullt. Så fullt att jag vill gråta, skrika, prata, skriva – allt för att få ut lite av allt som är därinne.

Men det går inte, för det är så mycket. Hela världen. Allt hänger ihop och jag får ingen ordning. Jag hittar ingenstans att börja och får inte ut någonting.

Jag har tre sätt att hantera detta:

  1. Göra mitt bästa för att hitta någon tråd att börja dra i – oftast klarar jag av att prata. Det funkar bättre, men är svårare, att skriva.
  2. Naturen. Stillhet, lugn, sanning, tidlöshet. Det behöver jag alltid, men särskilt när världen gör sig påmind.
  3. Göra det motsatta – läsa, lyssna, tänka ännu mer. För att försöka få ordning, kunna se det jag så tydligt känner. Se att det inte bara är mitt, utan allas.

Men ingen av dessa metoder fungerar fullt ut, utan vad som händer är att jag glömmer igen. För jag klarar inte av det. Jag är absolut mest mig själv när världen gör sig påmind, när jag känner att det är fullt av världen inne i mitt huvud. Men jag klarar inte av det.

Jag klarar inte av de stunder när jag är absolut mest mig själv… Det gör mer ont än jag kan säga att det är så.

cropped-sommarlov-323.jpg

Men, säger jag till mig själv, [detta], igen:

Och jag är ju annorlunda nu än förr. Jag är mer jag. Jag mår bättre. Jag vill mer, älskar mer och tror mer på mig själv.

Det får ta tid. Den tid det tar är precis den tid det behöver ta, och varje stund är rikedom.

Kommentera

