IT’S NOT ABOUT BEING GOOD AT SOMETHING, IT’S ABOUT BEING GOOD TO YOURSELF

Jag trodde nog nästan att jag var kvitt det… Jag har förändrats så mycket när det gäller duktighet. Blir inte stressad inför prov längre, utan ser utvecklingspotential och lärmöjligheter. Men märker allt mer att även om jag kan har lärt mig att tackla duktigheten hyfsat när det gäller skolan/universitetet, så har jag inte gjort det på andra områden. Jag vill vara duktig på att vara en god vän, duktig på att träna, duktig på att ha fint hemma, duktig på att skriva, duktig på att göra nya saker, duktig på att vikariera, duktig… ja, ni förstår. Det handlar inte ”bara” om att jag vill vara dessa saker (vilket jag verkligen vill!), utan att jag vill vara duktig på dem – helst utan ansträngning… Och istället för att (som tidigare) bli stressad så blir jag ledsen, självkritisk och apatisk… och irriterad, eftersom att jag gärna skulle vilja vara duktig på att inte vilja vara duktig… [kaos]

Men, som man säger, första steget är att se vad som är fel. Jag har kommit närmare det nu.

Identifiera, acceptera, visualisera, förändra. Utan att vara duktig på något av det. Bara gör, och låt det ta tid!

'...And now is right on time'

Precis rätt timat med dessa tankegångar läste jag [denna] text hos en av mina favoritbloggare, Lomeyende, och kände att det är inte bara jag och det är ok. Jag har läst liknande texter många gånger, men det är alltid skönt att bli påmind, och jag tycker att hon uttrycker känslor så bra. Klicka på länken för att läsa hela texten, här är några delar som jag fastnade särskilt för:

jag har blundat för det, men jag lider som många andra av duktig-syndromet. då allt ska fixas, tas ansvar för och sedan invänta beröm som inte kommer. för att jag inte uppskattar mig själv. (…) inget slit är värt sålänge man inte själv kan uppskatta och njuta av det. som så många andra gånger ser jag det nu. jag kan skriva långa listor på allt jag Ska göra, istället för det jag Vill göra. och vad är det för mening med det egentligen. sålänge man inte när själen så kan man inte förvänta sig att den ska orka pumpa ut inspiration, bubbel och skratt. i flera dagar har jag legat på soffan, bara i standby-läge. (…)

men jag tänker på hur lätt det var att leva det fria livet i ett annat land. fyra år på en ö i atlanten var ett helt annat liv. ett äventyr då jag lärde mig att bryta mot reglerna för hur jag trodde livet skulle vara. mycket av det jag lärt mig och sett av livet var en droppe i havet av erfarenhet. jag upplever allt oftare att jag längtar tillbaka till det livet. och även ställer jag mig frågandes till varför jag inte lever det livet här och nu. det gör jag förstås till viss del. jag lär mig varje dag att bli lite sannare mot mig själv. lite snällare. även om vissa dagar bara känns som steg tillbaka. jag är tacksam för vackra vänner och för honom. jag är tacksam för mig själv. att jag kan se vad jag gör för fel. vad jag gör rätt. eller vad som känns rätt och inte. det är de människor som finns runt mig som påminner om allt detta. när vi står bakom, bara som stöd och inte ledsagare. utan krav.

Tack för de orden Sofia! De stärker och inspirerar. De behövs.

2 thoughts on “IT’S NOT ABOUT BEING GOOD AT SOMETHING, IT’S ABOUT BEING GOOD TO YOURSELF

  1. Pingback: 2015 |

Kommentera

