NOBODY-BUT-YOURSELF

To be nobody-but-yourself – in a world which is doing its best, night and day, to make you every-body else – means to fight the hardest battle which any human being can fight; and never stop fighting. 

E. E. Cummings

Jag har varit i en svacka ett tag nu. Självförtroendemässigt. Vad-vill-jag-göra-med-mitt-liv-mässigt. Sådär som det blir ibland, just för att det är en kamp -när man väljer att känna efter, tänka efter och hela tiden arbeta för att vara så mycket jag som man kan vara, då blir det jobbigt ibland. Svackorna kommer ibland – det är de som gör en starkare.

There’s a crack in everything, that’s where the light comes in.

Jag har kommit fram till att just denna svacka handlar om min förmåga att vara, som det uttrycks i citatet högst upp, nobody-but-myself. Min förmåga att hålla reda på vilken väg jag vill gå och inte lyssna in allt för mycket vad alla andra säger och tycker. Min förmåga att, under tiden jag funderar på sådana saker, inte klanka ner på mig själv som jag är nu, eller som jag varit tidigare. Min förmåga att tala om mina karaktärsdrag, eller mina unika egenskaper, istället för mina svagheter eller irriterande vanor.

Kampen att vara nobody-but-yourself handlar både om att kämpa för att vara det bästa du som du kan – utifrån dina egna premisser, och om att kämpa för att acceptera dig själv som du är hela tiden. Dags att arbeta lite mer med den andra delen tror jag, för att kunna använda alla funderingar jag har kring den första… Arbeta med att känna in mig själv, acceptera alla mina sidor och tro på mig själv – för att våga ta stegen mot det bästa jag som jag kan vara.

Dags att på riktigt jobba med att ställa om från perfektionssträvan till utvecklingssträvan. Så, hur ska jag börja…?

10171073_732583213461036_2696990537057323681_n

Kommer ihåg att jag kände mig stark, samlad och modig när den här bilden togs. Så känns det inte nu.

Jag vill att det ska kännas så igen.

 

Kommentera

