DE OBEKVÄMA

Förra veckan såg jag ett tv-program som sammanfattar så mycket av mina funderingar kring framtiden (både min egen och samhällets/världens): De obekväma, med Clara Lidström (UnderbaraClara).

Bloggaren Clara Lidström vill att vi ska ändra synen på arbete, pengar och konsumtion. För klimatets skull, för att komma till rätta med arbetslösheten och för att bli lyckligare.

I detta program fångar Clara inte bara mycket av det som är charmen med hennes blogg, utan även en hel hög med viktiga frågor: Vad är framgång? Vad är lycka? Vad innebär tillväxt? Kan man leva ett liv utanför mallen? Och så vidare. Hon uttalar tankar och funderingar som jag känner igen mig mycket i, men som är så annorlunda mot de tankegångar som dominerar stora delar av samhället att de är en aning obekväma. Men just därför är de så viktiga! För det handlar inte ”bara” om den individuella lyckan (som om det inte var tillräckligt…!), det handlar om hur vi bygger upp ett hållbart samhälle.

Se, fundera och inspireras till att göra några förändringar själv! För det går, det går att leva ett liv utanför mallen. Det kan vara lite obekvämt, och kräver lite mer än att följa med strömmen. Men jag är övertygad om att det är värt det!

Och dessutom inspirerar programmet rent visuellt med mycket vackra naturbilder!

 

One thought on “DE OBEKVÄMA

  1. Jag tycker också väldigt mycket om Underbaraclara, framförallt eftersom hon lyfter behovet av att tänka om och tänka nytt. Vi måste börja köpa mindre och framförallt köpa saker på andrahandsmarknaden. Jag försöker köpa och sälja, det finns sidor på nätet där det är gratis, typ http://citiboard.se/ , som gör det väldigt enkelt. Finns så klart vanliga loppisar och liknande saker också. Det är både kul och kan bli snyggt, framförallt om man är som Underbaraclara, som kan göra allt fint.

Kommentera

